ACTIEGROEPZONE30-Mediahoekje

Dit is het ‘Mediahoekje’ van de Actiegroep Zone 30 & Stop Snelheidsduivels in Antwerpen, na de boze blogpost & de bewonersavond.

Artikel in Gazet van Antwerpen (19 oktober 2018):

Buurtbewoners verenigen zich tegen straatracers: “De zone 30 hier is een grap”

zone30ANTWERPEN 2060 / BORGERHOUT –“Patsers in dure auto’s sjeezen met een hoge snelheid door onze straten en wij kunnen dat enkel irritant vinden”, zegt Borgerhoutenaar Fenna Bouve. “De zone 30 die hier werd uitgerold, is een grap. Want handhaving is er niet.” En dus ziet ze maar één oplossing: met de buurt zelf iets ondernemen.

“Het probleem wordt steeds erger”, vertelt Bouve. “Elke dag wordt er geracet in de straten van Borgerhout. Ik woon in de buurt van het Koxplein in Oud-Borgerhout. Ik heb twee kindjes en in onze straat is het voetpad heel smal. Dat is sowieso al gevaarlijk. Word je dan kwaad op die snelheidsduivels, dan krijg je een middenvinger toegestoken of word je uitgelachen.”

Een post op Facebook over het prangende probleem, weekte heel wat reacties los bij buurtbewoners. “Ik voelde die energie en zo kwam ik op het idee: laat ons eens samenkomen, ideeën spuien en kijken wat we zelf kunnen doen.”

Een voorstel dat in goede aarde lijkt te vallen, want al tweehonderd bewoners uit Borgerhout en Antwerpen-Noord tonen zich geïnteresseerd om dinsdagavond op het Laar in Bar Bakeliet te brainstormen. “Zelf sta ik ook achter dit initiatief”, zegt de eigenaar van Bar Bakeliet, Tim Mouling. “Die patserbakken racen zo hard door onze straten dat je er bang van wordt. Stel dat mijn dochtertje net op dat ogenblik oversteekt. Stel dat de chauffeur van zo’n gigantische bak plots de controle over zijn stuur verliest? Toen Fenna hierover begon op Facebook, leek het wel of iedereen blij was dat dit probleem eindelijk werd aangekaart.”

Samenwerking met beleid

De buurtbewoners voelen zich machteloos, want de voorbije jaren werd de zone 30 uitgerold in 95% van de Antwerpse straten. “Maar daar is gewoonweg niets van te merken”, vindt Bouve. “Niemand houdt die racers tegen, herinnert er hen aan of beboet hen. Ja, je hebt een bordje aan de inkom van onze wijk. Maar zelfs heel wat buurt­bewoners zijn niet op de hoogte van het feit dat ze hier maar dertig kilometer per uur mogen rijden. En de beleidsmakers? Zij merken het probleem op, maar er gebeurt niets. Geen (extra) verkeersdrempels of versmallingen, geen flitspalen, boetemarathons of doorgedreven signalisatie. Het zone 30-beleid is een dode letter.”

Vandaar het impulsieve idee om zelf de koppen bij elkaar te steken. “Aan de ene kant hoop ik dat deze oproep wordt opgepikt door de stad en de politie. Ik hoop overigens dat zij ook aanwezig zullen zijn. Anderzijds wil ik bekijken wat we zelf kunnen doen om de zone 30 nog zichtbaarder te maken. Kunnen we acties op poten zetten of zelf voor signalisatie zorgen? Maar idealiter is het natuurlijk een samenwerking met het beleid.”

“Meer controles nodig”

Districtsburgemeester Stephanie Van Houtven (sp.a) zegt achter het initiatief te staan. “Want je hebt hier inderdaad verschillende racecircuits. Rond het Vinçotteplein, het Terloplein en het Montgomeryplein, bijvoorbeeld. En dan mag je nog zo veel borden ophangen, controleer je niet, dan is die zone 30 een maatregel voor niets. Dat is een probleem waar we al heel lang op hameren bij de verkeerspolitie, maar we hebben het gevoel tegen een muur te spreken.”


Artikel in Het Laatste Nieuws (20 oktober 2018)

“Zone 30 blijft dode letter”

BUURTBEWONERS VERENIGEN ZICH TEGEN SNELHEIDSDUIVELS

Een Mercedes vlamt door de straten van Borgerhout.

Een dertigtal bewoners van Borgerhout en Antwerpen-Noord is de patsers die in hun buurt roekeloos door de straten scheuren zo beu dat ze zelf tot actie over gaan. “Als je wil dat mensen niet te snel rijden in een zone 30, moet je dat afdwingen.”

Fenna Bouve schreef een open brief naar het stads- en districtsbestuur en de politie. “Ik stond net rustig mijn boodschappen uit mijn fiets te laden op het smalle trottoir, toen er alweer een idioot in een blitse auto aan 80 per uur door ons woonstraatje scheurde”, zegt Fenna. “Ik beheers me normaal gezien altijd. Ik ben voor vriendelijk en respectvol samenleven weet u wel, maar er knapte iets in mij en voor ik het wist, stak mijn middelvinger omhoog. Dit is helaas dagelijkse kost in Borgerhout.”

De kwaadheid over snelheidsduivels zit er niet enkel in bij burgers in Borgerhout en 2060, maar over de hele stad. “Helaas doet de stad niet genoeg om het probleem aan te pakken. De stad reageerde vol begrip op mijn brief, maar veel mensen weten niet eens dat hun eigen straat eigenlijk zone 30 is nu”, zegt Fenna.

”De stad heeft zone 30 ingevoerd in alle woonwijken van de stad, maar de signalisatie ontbreekt, de infrastructuur blijkt niet aangepast en overtreders worden niet aangepakt. Ik heb de stad in mijn brief een hele reeks suggesties gedaan. We willen echter niet blijven wachten op ingrepen van de stad tegen de laagvliegers, daarom komen we dinsdag samen in Bar Bakeliet met een dertigtal mensen om zelf positieve voorstellen te doen. Volgens de stad is het aan de districten om bij de heraanleg van hun straten de infrastructuur aan te passen en bijvoorbeeld verkeersheuvels of -remmers aan te leggen, maar als je dan ziet dat met het jaarbudget van Borgerhout er slechts twee straten kunnen heraangelegd worden… Wat heeft de stad nog nodig om hier een prioriteit van te maken? Een dood kind?.”

Tim Mouling, uitbater van Bar Bakeliet aan het Laar, steunt het initiatief volmondig. “Ik heb drie kinderen, de jongste, Janneke, is vijf en steekt hier geregeld de straat over om hierover op het pleintje te gaan spelen”, zegt Tim. “Als er dan plots zo’n zot optrekt en die kan niet meer stoppen… ik mag er niet aan denken. Als je durft een vermanende vinger op te steken naar die gasten loop je nog kans op een pak slaag ook. Dat kan toch niet?“

De initiatiefnemers willen geen bepaalde doelgroep viseren. “Het is zeker niet zo dat enkel Marokkaanse jongeren door de straten scheuren, wat me wel opvalt is dat het steevast dikke bakken zijn, met groene of Duitse nummerplaten: gehuurde Audi’s, BMW’s en Mercedessen”, zegt Tim.

“De stad erkent dat er problemen zijn met het respecteren van de zone 30”, zegt schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). “Het probleem is echter dat als de politie een snelheidsboete uitschrijft, die al te vaak op een enorme stapel belandt bij het parket en geseponeerd wordt. Daarom zijn we als stad vragende partij om GAS-ambtenaren in staat te stellen GAS-pv’s uit te schrijven voor snelheidsovertredingen in de zone 30. Op dezelfde manier als ook met het foutparkeren is gebeurd. Hiervoor is echter een wetswijziging nodig en die kan nog twee, drie jaar duren. Een flitspaal haalt niet veel uit want mensen weten die al snel staan en vertragen daar even. De verkeerspolitie zet daarom anonieme motards in om mensen op heterdaad te betrappen op ‘roekeloos rijgedrag’, in tegenstelling tot snelheidsovertredingen wordt die kwalificatie niet snel geseponeerd door het parket.”

Foto: Klaas De Scheirder. Een Mercedes vlamt door de straten van Borgerhout.


Enkele foto’s van de bewonersavond op 23 oktober 2018 in Bar Bakeliet op ‘t Laar:


Gazet van Antwerpen 24 oktober 2018:

gazet