ACTIEGROEPZONE30-Mediahoekje

Dit is het ‘Mediahoekje’ van de Actiegroep Zone 30 & Stop Snelheidsduivels in Antwerpen, na de boze blogpost & de bewonersavond.

Artikel in Gazet van Antwerpen (19 oktober 2018):

Buurtbewoners verenigen zich tegen straatracers: “De zone 30 hier is een grap”

zone30ANTWERPEN 2060 / BORGERHOUT –“Patsers in dure auto’s sjeezen met een hoge snelheid door onze straten en wij kunnen dat enkel irritant vinden”, zegt Borgerhoutenaar Fenna Bouve. “De zone 30 die hier werd uitgerold, is een grap. Want handhaving is er niet.” En dus ziet ze maar één oplossing: met de buurt zelf iets ondernemen.

“Het probleem wordt steeds erger”, vertelt Bouve. “Elke dag wordt er geracet in de straten van Borgerhout. Ik woon in de buurt van het Koxplein in Oud-Borgerhout. Ik heb twee kindjes en in onze straat is het voetpad heel smal. Dat is sowieso al gevaarlijk. Word je dan kwaad op die snelheidsduivels, dan krijg je een middenvinger toegestoken of word je uitgelachen.”

Een post op Facebook over het prangende probleem, weekte heel wat reacties los bij buurtbewoners. “Ik voelde die energie en zo kwam ik op het idee: laat ons eens samenkomen, ideeën spuien en kijken wat we zelf kunnen doen.”

Een voorstel dat in goede aarde lijkt te vallen, want al tweehonderd bewoners uit Borgerhout en Antwerpen-Noord tonen zich geïnteresseerd om dinsdagavond op het Laar in Bar Bakeliet te brainstormen. “Zelf sta ik ook achter dit initiatief”, zegt de eigenaar van Bar Bakeliet, Tim Mouling. “Die patserbakken racen zo hard door onze straten dat je er bang van wordt. Stel dat mijn dochtertje net op dat ogenblik oversteekt. Stel dat de chauffeur van zo’n gigantische bak plots de controle over zijn stuur verliest? Toen Fenna hierover begon op Facebook, leek het wel of iedereen blij was dat dit probleem eindelijk werd aangekaart.”

Samenwerking met beleid

De buurtbewoners voelen zich machteloos, want de voorbije jaren werd de zone 30 uitgerold in 95% van de Antwerpse straten. “Maar daar is gewoonweg niets van te merken”, vindt Bouve. “Niemand houdt die racers tegen, herinnert er hen aan of beboet hen. Ja, je hebt een bordje aan de inkom van onze wijk. Maar zelfs heel wat buurt­bewoners zijn niet op de hoogte van het feit dat ze hier maar dertig kilometer per uur mogen rijden. En de beleidsmakers? Zij merken het probleem op, maar er gebeurt niets. Geen (extra) verkeersdrempels of versmallingen, geen flitspalen, boetemarathons of doorgedreven signalisatie. Het zone 30-beleid is een dode letter.”

Vandaar het impulsieve idee om zelf de koppen bij elkaar te steken. “Aan de ene kant hoop ik dat deze oproep wordt opgepikt door de stad en de politie. Ik hoop overigens dat zij ook aanwezig zullen zijn. Anderzijds wil ik bekijken wat we zelf kunnen doen om de zone 30 nog zichtbaarder te maken. Kunnen we acties op poten zetten of zelf voor signalisatie zorgen? Maar idealiter is het natuurlijk een samenwerking met het beleid.”

“Meer controles nodig”

Districtsburgemeester Stephanie Van Houtven (sp.a) zegt achter het initiatief te staan. “Want je hebt hier inderdaad verschillende racecircuits. Rond het Vinçotteplein, het Terloplein en het Montgomeryplein, bijvoorbeeld. En dan mag je nog zo veel borden ophangen, controleer je niet, dan is die zone 30 een maatregel voor niets. Dat is een probleem waar we al heel lang op hameren bij de verkeerspolitie, maar we hebben het gevoel tegen een muur te spreken.”


Artikel in Het Laatste Nieuws (20 oktober 2018)

“Zone 30 blijft dode letter”

BUURTBEWONERS VERENIGEN ZICH TEGEN SNELHEIDSDUIVELS

Een Mercedes vlamt door de straten van Borgerhout.

Een dertigtal bewoners van Borgerhout en Antwerpen-Noord is de patsers die in hun buurt roekeloos door de straten scheuren zo beu dat ze zelf tot actie over gaan. “Als je wil dat mensen niet te snel rijden in een zone 30, moet je dat afdwingen.”

Fenna Bouve schreef een open brief naar het stads- en districtsbestuur en de politie. “Ik stond net rustig mijn boodschappen uit mijn fiets te laden op het smalle trottoir, toen er alweer een idioot in een blitse auto aan 80 per uur door ons woonstraatje scheurde”, zegt Fenna. “Ik beheers me normaal gezien altijd. Ik ben voor vriendelijk en respectvol samenleven weet u wel, maar er knapte iets in mij en voor ik het wist, stak mijn middelvinger omhoog. Dit is helaas dagelijkse kost in Borgerhout.”

De kwaadheid over snelheidsduivels zit er niet enkel in bij burgers in Borgerhout en 2060, maar over de hele stad. “Helaas doet de stad niet genoeg om het probleem aan te pakken. De stad reageerde vol begrip op mijn brief, maar veel mensen weten niet eens dat hun eigen straat eigenlijk zone 30 is nu”, zegt Fenna.

”De stad heeft zone 30 ingevoerd in alle woonwijken van de stad, maar de signalisatie ontbreekt, de infrastructuur blijkt niet aangepast en overtreders worden niet aangepakt. Ik heb de stad in mijn brief een hele reeks suggesties gedaan. We willen echter niet blijven wachten op ingrepen van de stad tegen de laagvliegers, daarom komen we dinsdag samen in Bar Bakeliet met een dertigtal mensen om zelf positieve voorstellen te doen. Volgens de stad is het aan de districten om bij de heraanleg van hun straten de infrastructuur aan te passen en bijvoorbeeld verkeersheuvels of -remmers aan te leggen, maar als je dan ziet dat met het jaarbudget van Borgerhout er slechts twee straten kunnen heraangelegd worden… Wat heeft de stad nog nodig om hier een prioriteit van te maken? Een dood kind?.”

Tim Mouling, uitbater van Bar Bakeliet aan het Laar, steunt het initiatief volmondig. “Ik heb drie kinderen, de jongste, Janneke, is vijf en steekt hier geregeld de straat over om hierover op het pleintje te gaan spelen”, zegt Tim. “Als er dan plots zo’n zot optrekt en die kan niet meer stoppen… ik mag er niet aan denken. Als je durft een vermanende vinger op te steken naar die gasten loop je nog kans op een pak slaag ook. Dat kan toch niet?“

De initiatiefnemers willen geen bepaalde doelgroep viseren. “Het is zeker niet zo dat enkel Marokkaanse jongeren door de straten scheuren, wat me wel opvalt is dat het steevast dikke bakken zijn, met groene of Duitse nummerplaten: gehuurde Audi’s, BMW’s en Mercedessen”, zegt Tim.

“De stad erkent dat er problemen zijn met het respecteren van de zone 30”, zegt schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). “Het probleem is echter dat als de politie een snelheidsboete uitschrijft, die al te vaak op een enorme stapel belandt bij het parket en geseponeerd wordt. Daarom zijn we als stad vragende partij om GAS-ambtenaren in staat te stellen GAS-pv’s uit te schrijven voor snelheidsovertredingen in de zone 30. Op dezelfde manier als ook met het foutparkeren is gebeurd. Hiervoor is echter een wetswijziging nodig en die kan nog twee, drie jaar duren. Een flitspaal haalt niet veel uit want mensen weten die al snel staan en vertragen daar even. De verkeerspolitie zet daarom anonieme motards in om mensen op heterdaad te betrappen op ‘roekeloos rijgedrag’, in tegenstelling tot snelheidsovertredingen wordt die kwalificatie niet snel geseponeerd door het parket.”

Foto: Klaas De Scheirder. Een Mercedes vlamt door de straten van Borgerhout.


Enkele foto’s van de bewonersavond op 23 oktober 2018 in Bar Bakeliet op ‘t Laar:


Gazet van Antwerpen 24 oktober 2018:

gazet


30 MAX zet actie voort (13 januari 2019)


Over de actie- & inspiratieavond (21 januari 2019)


Pano-reportage ‘De Overvolle Weg‘ (21 maart 2019)


We moeten samen voor een fietsstad zorgen‘ – p. 16-17 van Borgerblad (april 2019)


Eerste mobiliteitscolumn in Gazet van Antwerpen ‘Straten knippen is de oplossing‘  (17 april 2019)

Fenna Bouve (40) woont met haar man en twee kinderen in Borgerhout. Sinds kort verzet ze zich tegen het te snel rijdend verkeer in onze straten in de door haar aangevuurde bewoners-actiegroep 30MAX. Ze droomt van een Antwerpen waar niet auto’s maar voetgangers, fietsers en spelende kinderen de sfeer bepalen! Voor deze krant is zij een van de vier columnisten mobiliteit.

 

‘Mag ik op straat gaan skaten, mama?’ Neen! Ik wil niet dat mijn kinderen op straat spelen. Er moest maar eens een halve gare in een veel te dure bak ons straatje uitkiezen om even op te trekken en om zo snel langs ons smalle voetpad te scheuren dat mijn fietszakken ervan open flappen.

Ik erger mij aan élke auto in mijn straat die sneller rijdt dan 30. Want het mag gewoon niet! Zone 30 in 95% van ‘t Stad, weet je wel. Maar wie houdt ze tegen? Geen verkeersdrempel of flitspaal.

Samen met andere misnoegde burgers hebben we een actiecomité 30MAX opgericht. We mochten op de koffie bij onze schepen van mobiliteit en de commissaris. Bewoners van de Kroonstraat, Vinçottestraat, Kortrijkstraat, Kerkstraat en van de Génardstraat op ’t Kiel waren allemaal mee. Want ook zij vragen al jaren om het te snelle verkeer te weren. Niet dat we met veel hoop buiten kwamen, want het antwoord luidde: maatregelen invoeren gaat nu eenmaal traag, er zijn weinig budgetten en er zijn andere prioriteiten.

Na dat gesprek: totale radiostilte. Er wordt zelfs gewoon brutaalweg niet meer gereageerd op onze vragen. Nochtans mogen er vragen gesteld worden. Want weet dit: met de invoering van de zone 30 is het budget van 500.000 euro per jaar voor aanpassingen in de verkeersinfrastructuur níét verhoogd. Er is, behalve in de tunnel aan het stadspark, geen énkele snelheidscontrole op zone 30. Jongens, dan menen jullie het gewoon fuckin’ niet hé, met jullie zone 30!

Ook ik brak me het hoofd over ‘wat nu?’. Maar dé oplossing ontplooide zich plots in mijn straat. En ze is zo eenvoudig. Sinds een paar weken mogen mijn kinderen wél op straat skaten. Ze mogen zelfs alléén op het pleintje gaan spelen, twee straten verder. En ik zit niet thuis mijn oren te spitsen op gierende remmen of sirenes.

Wat er gebeurd is? Er zijn werken in de straat. De ‘s Herenstraat in Borgerhout ligt helemaal open, waarmee een achttal straten die erop uitgeven tijdelijk doodlopende straten zijn geworden. Hoe heerlijk is dit!

Geen doorgaand verkeer: zo eenvoudig is het. Dat is ‘the way to go’ voor heerlijk rustige straten in de stad. Maak zoveel als mogelijk straten doodlopend – ‘knippen’ heet dat in mobiliteitstaal. Maar voor dat woord is onze schepen pokke-allergisch, konden we merken.

Onbegrijpelijk. Kom maar eens kijken in onze tijdelijk doodlopende straten. Daar is het is leuk, veilig, rustig. Daar kunnen onze kinderen spelen. Daar kunnen wij rustig fietsen zonder opzij getoeterd te worden. Wandelen en in het avondzonnetje praten met de buren. Dat is elke dag straatfeest. Dat is het Antwerpen waar ik in wil wonen!

 


30MAX ondertekent oproep voor inzet op verkeersveiligheid


Tweede mobiliteitscolumn in Gazet van Antwerpen ‘Waarom heeft Antwerpen nog geen Sammeke?’ (15 mei 2019)

Het is niet de eerste keer dat ik lichtgroen van jaloezie naar Gent kijk. Naar hun circulatieplan, naar hun autovrije binnenstad, maar eigenlijk toch vooral naar hun ‘Sammeke’.

‘Sammeke’ is de superflitspaal van Gent. In Antwerpen schermt de politie voor snelheidscontroles in de zone 30 met het argument “flitsen heeft geen zin, want dat kan nooit nauwkeurig genoeg, de foutenmarge is te groot”. Het antwoord is nochtans eenvoudig: smijt die rotte flitspalen van de vorige eeuw buiten en koop jullie een ‘Sammeke’. In Gent wordt in de zone 30 vanaf 37 kilometer per uur een PV opgemaakt en wie er sneller rijdt dan 67 kilometer per uur, kan het rijbewijs tijdelijk verliezen. No bullshit, dat! Met een minimumboete van 50 euro per overtreding heeft ‘Sammeke’ Gent al meer dan 4 miljoen euro opgebracht, en dat voor een investering van 180.000 euro.

Nauwelijks controle

Nu, dát noem ik eens een win win-situatie om van te likkebaarden, toch? Ik zie twee grote ‘wins’. Eén: De zone 30 zal in elk geval méér worden gerespecteerd dan nu. Momenteel is controle onbestaande (behalve in de autotunnel aan het stadspark, heb ik de plicht toch te vermelden). Iedereen kan dus ongehinderd flink zijn voeten vegen aan de zone 30.

En ja, beboeten werkt echt. Ga jij zelf als autobestuurder immers ook niet onmiddellijk op de rem staan als je een flitspaal ziet? Mensen veranderen hun gedrag snel als je in hun portemonnee zit. Bordjes met leuke slogans en mensen ‘positief sensibiliseren’ werkt duidelijk voor geen meter.

Het gaat niet alleen om harde repressie. Zo’n ‘Sammeke’ kan ook preventief werken. In Gent kondigt de politie netjes aan op Twitter en Facebook waar hij wordt neergeplant.

COLUMN. Waarom heeft Antwerpen nog geen ‘Sammeke’?
Een van de ‘Sammekes’ in Gent Foto: FVV

Infrastructurele ingrepen

Tweede bijkomende voordeel is dat de stad de opbrengst van de boetes kan gebruiken om te investeren in infrastructurele ingrepen zoals verkeersremmers en wegversmallingen. In heel wat straten worden nu de snelheidsregels aan de laars gelapt omdat ze totaal niet ingericht zijn als zone 30, maar breed uitnodigen om eens lekker gas te geven. Sterlingerstraat, Generaal Eisenhowerlei, ik noem maar enkele straten op die er totaal (nog) niet uitzien als zone 30. Nog steeds vallen buren en stadsgenoten oprecht uit de lucht als ik zeg dat 95% van de stad écht wel zone 30 is. Er moeten met andere woorden nog véél drempels aangelegd worden.

Te duur, zegt u? Ik denk het niet. Wij hebben met de bewoners-actiegroep 30MAX een straat -de Gijselstraat, op een plek nota bene twintig meter na een verkeersdrempel- twee dagen zelf gemeten met hoogtechnologisch meetmateriaal, op straatmaat ontworpen door IMEC’s City of Things Lab. Ik reken graag even voor u uit wat de stad op twee dagen had kunnen binnenrijven als ons ‘Sammeke’ hier had staan flitsen: 783 snelheidsovertredingen boven 37 kilometer per uur x 50 = 39.150 euro. En, tien chauffeurs reden meer dan 70 kilometer per uur, dus doe er nog maar eens tien intrekkingen van rijbewijzen bovenop. Alstublieft.

Hopla, goed één tiende van het jaarbudget van de stad voor infrastructuur, dat kan je verdienen op nauwelijks twee dagen tijd, beste leden van het stadsbestuur. Waar wachten jullie op? Op nog meer dodelijke ongevallen? Ik mag verdorie hopen van niet. Want zelfs vier dode jonge fietsers, onder wie twee kinderen, waren blijkbaar nog niet voldoende om gevaarlijke kruispunten en te snel rijdend verkeer in onze zone 30 aan te pakken. We krijgen altijd hetzelfde verhaal: nauwelijks middelen, onaangepast wettelijk kader, andere prioriteiten.

Geen ‘Sammeke’, maar ‘Anneke’

Wie kan mij uitleggen waarom de Antwerpse politie of het stadbestuur zo’n flitspaal nog niet hebben gekocht? Beste Stad, met deze flitspaal verdien je de middelen gewoon slapend. Pas het wettelijk kader aan. Maak van verkeersveiligheid en -leefbaarheid wél een prioriteit. En het moet geen ‘Sammeke’ zijn. Wij Antwerpenaars bedenken wel iets beter. Waarom mag het geen ‘maske’ zijn. Een ‘Anneke’, misschien?


Reactie van Koen Kennis op column (Gazet van Antwerpen, 16 mei 2019):

Een mobiele superflitspaal zoals in Gent komt er niet in Antwerpen. Sammeke, zoals de flitspaal in Gent wordt genoemd, wordt er onder meer ingezet om de snelheid in de zones 30 te handhaven. “Het is een mobiel gegeven en dat heeft duidelijke nadelen”, zegt mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA).

In de nieuwsbrief mobiliteit van Gazet van Antwerpen schrijft Fenna Bouve van bewoners-actiegroep 30MAX columns over een verkeersveilige stad. Deze week draaide haar schrijven rond Sammeke, de superflitspaal van de Gentse politie die ingezet wordt in schoolomgevingen en zones 30. De centrale vraag in haar column: “Waarom heeft Antwerpen geen Sammeke?”

Superflitspaal Sammeke werd in 2015 gelanceerd in Gent. De naam verwijst naar de SAM-lasertechnologie, waarmee het toestel zich onderscheidt van de klassieke flitspaal. Zo kan hij gemakkelijker gebruikt worden in smalle straten waar andere flitscamera’s worden gehinderd door reflecties van metaal van bijvoorbeeld auto’s of trams.

In Gent wordt in een zone 30 vanaf 37 kilometer per uur een proces-verbaal opgemaakt, een boete van 50 euro. Wie sneller rijdt dan 67 kilometer per uur, kan zijn rijbewijs tijdelijk ingetrokken zien. Vorig jaar flitste Sammeke 15.035 keer in zones 30. Sinds de ingebruikname bracht hij al meer dan vier miljoen euro op aan boetes, al zijn daar ook de vastgestelde overtredingen van buiten de zones 30 bijgeteld.

“In Antwerpen schermt de politie voor snelheidscontroles in de zone 30 met het argument dat flitsen geen zin heeft omdat de foutenmarge te groot is. Het antwoord is nochtans eenvoudig: smijt die rotte flitspalen van de vorige eeuw buiten en koop een Sammeke”, schrijft Fenna Bouve, die ervoor pleit om de inkomsten uit boetes te investeren in infrastructurele ingrepen zoals verkeersremmers of wegversmallingen.

Koen Kennis: “Wij investeren in permanente verkeersremmers”

Koen Kennis (N-VA), Antwerps schepen van Mobiliteit, is een koele minnaar van de superflitspaal. “Sammeke heeft duidelijke nadelen”, zegt Kennis. “Zo is er geen enkele garantie dat iemand die vandaag betrapt wordt, morgen in diezelfde straat niet opnieuw te snel rijdt, omdat Sammeke elders aan het werk is. Er is maar één zo’n camera voor het hele Gentse grondgebied. Met infrastructurele ingrepen heb je die zekerheid wel. Antwerpen investeert veel in verkeersremmende maatregelen van permanente aard, omdat dit structureel handhaaft. Het klopt wel dat nog niet alle zones 30 er voldoende als dusdanig uitzien. De herkenbaarheid is van groot belang, net als de zelfdiscipline van de mensen om zich aan de reglementen te houden.”

Kennis benadrukt dat de opbrengsten van zo’n superflitspaal niet naar de stadskas vloeien. “Dat geld gaat naar het federaal boetefonds, waar alle boetes uit het hele land verzameld worden. Verder hebben we als stadsbestuur recent beslist om auto’s van roekeloze chauffeurs in beslag te nemen zonder tussenkomst van het gerecht. Daarnaast zijn ook de venstertijden voor vrachtwagens ingevoerd. Dat zijn twee maatregelen die snel en zwaar verkeer viseren.”

Ook in Het Nieuwsblad


De Flitsfiets op de voorpagina van de Gazet van Antwerpen (5 juni 2019)

Flitsfiets betrapt massa’s snelheidsduivels in Borgerhoutse straat: “In 24 uur voor meer dan 40.000 euro geflitst”

Onderzoeks- en innovatiecentrum imec heeft een fiets ontworpen waarmee burgers undercover snelheidsmetingen in hun buurt kunnen uitvoeren. De Flitsfiets wordt nu geschonken aan 30MAX, de bewoners-actiegroep die eist dat snelheidsduivels worden aangepakt. “Hiermee willen we de stad onder druk zetten om eindelijk op te treden”, zegt Fenna Bouve van 30MAX.

Het bedenken en ontwerpen van een Flitsfiets past helemaal in de filosofie van imec dat onder de noemer ‘City of Things’ op zoek gaat naar smart city toepassingen om steden en gemeenten slimmer te maken. In Antwerpen, waar ook de hoofdzetel van het bedrijf is gevestigd, experimenteert imec in de wijk Sint-Andries die ze omdoopte tot smart zone. Slimme toepassingen als interactieve signalisatie en autonome verlichting worden er getest en met sensoren en draadloze verbindingen worden onder andere de luchtkwaliteit en het verkeer gemeten.

Match made in heaven

“Vanuit het idee burgers op een speelse en constructieve manier te betrekken bij het verzamelen van data over mobiliteit ben ik op zoek gegaan naar actiegroepen die gebaat zijn met onze technologie”, zegt Anthony Liekens, ook bekend van het tv-programma ‘Team Scheire’. “30MAX eist dat de zone 30 in de stad wordt gehandhaafd. Een zeer constructief verhaal. Dat de actiegroep zelf ook op zoek is naar manieren om snelheidsmetingen te doen, maakt onze samenwerking tot een match made in heaven. De Flitsfiets, die ik in opdracht van imec en op vraag van 30MAX heb ontworpen, werkt voor beide. Imec verzamelt data en krijgt een beter zicht op de mobiliteit in Antwerpen, 30MAX verzamelt data waarmee ze haar eisen naar het beleid toe kracht kan bijzetten. De wetenschap wordt gedemocratiseerd en daardoor wordt de democratie wetenschappelijker.”

Flitsfiets betrapt massa’s snelheidsduivels in Borgerhoutse straat: “In 24 uur voor meer dan 40.000 euro geflitst”
Anthony Liekens ontwierp een radar die met wifi op een onopvallende en anonieme wijze overtredingen op de snelheidsbeperking van 30 km per uur registreert. Foto: Jan Van der Perre


“We worden niet ernstig genomen”

De Flitsfiets, een oude fiets met op de bagagedrager een bakje gemonteerd met daarin een radar met software die via wifi metingen registreert, heeft een maand lang in de Gijselsstraat in Borgerhout gestaan. Een testperiode, waarna imec de fiets nu aan 30MAX zal schenken.

“Gemiddeld rijden er per dag 2.300 voertuigen door de straat”, zegt Anthony Liekens. “Hoeveel er meer dan 30 km per uur rijden verschilt van dag tot dag. Voorbije maandag zijn er bijvoorbeeld 660 voertuigen de Flitsfiets gepasseerd die tussen de 40 en 60 km per uur reden; 27 reden sneller dan 60 km per uur. Als je de optelsom maakt, zou de politie hier met een camera voor meer dan 40.000 euro overtredingen hebben kunnen vaststellen, en dat in 24 uur tijd. Het trieste record van de maand is 104 km per uur, op een zondag rond 18u. Het grote voordeel van de Flitsfiets is dat hij op een onopvallende, anonieme en objectieve manier duidelijk maakt dat er een mismatch is tussen de inrichting van de straat en de snelheidsbeperking van 30 km per uur.”

Campagne in Borgerhoutse straten

30MAX is opgetogen met de schenking van de Flitsfiets en start binnenkort een campagne in tien Borgerhoutse straten. “We hebben na een poll tien probleemstraten opgelijst”, zegt Fenna Bouve van 30MAX. “Samen met de bewoners willen we de Flitsfiets er twee keer gedurende een week parkeren, voor en na de zomer. Later plannen we hetzelfde in schoolomgevingen. De resultaten willen we aan de grote klok hangen. We onderzoeken momenteel nog of we via een Twitterbot bij elke snelheidsovertreding een tweet kunnen versturen naar mobiliteitsschepen Koen Kennis en een naar de lokale politie.”

De burger-actiegroep hoopt met de Flitsfiets bij het stadsbestuur gehoor te vinden voor haar eisen. “We hebben eerder al samengezeten met de kabinetten van mobiliteitsschepen Kennis en van burgemeester De Wever, maar we worden duidelijk niet ernstig genomen”, stelt Bouve. “We eisen dat racers hard worden aangepakt, dat er meer en duidelijker signalisatie komt en dat de infrastructuur van onze straten wordt aangepast. Hét recept is handhaving, zoals ook nu ook weer is gebleken uit de nieuwe cijfers van de fietsbrigade van de Brusselse politie. In Antwerpen is er nul handhaving, we begrijpen niet waarom. Door de data van snelheidsovertredingen in probleemstraten open te gooien, hopen we andere burgers mee te mobiliseren en zo duidelijk te kunnen maken waar de prioriteiten moeten liggen: deze straten moeten anders worden ingericht en op deze punten moeten controles gebeuren. Binnenkort koppelen we de eerste data van de Flitsfiets terug naar het districtsbestuur van Borgerhout, in de hoop ook vandaaruit steun te krijgen.”

Imec stelt alle details van het ontwerp van de radar openbaar zodat iedereen zijn eigen Flitsfiets kan bouwen. De kostprijs van alle onderdelen samen is 300 euro.

github.com/aliekens/flitsfiets


Reactie van politie & Koen Kennis op Flitsfiets (6 juni in Gazet van Antwerpen)

Mobiliteitsexpert over ‘flitsfiets’ waarmee bewoners zelf hardrijders controleren: “Stadsbestuur zoekt excuses om niet te flitsen”

Een Antwerps burgerinitiatief dat strijdt voor een betere handhaving van de zones 30 is zelf begonnen met snelheidscontroles. De politie geeft toe dat er “op instructie van het stadsbestuur” weinig wordt gecontroleerd. “Flitsen zorgt niet voor gedragsverandering”, klinkt het op het stadhuis. Mobiliteitsexpert Dirk Lauwers noemt dat “flauwekul”.

Burgerinitiatief 30MAX voerde de afgelopen maand in de Gijselsstraat in Borgerhout zelf snelheidscontroles uit met een omgebouwde, oude fiets met een snelheidsradar op de bagagedrager. De Gijselsstraat is een buurtstraat waar een snelheidsbeperking van dertig kilometer per uur geldt. En zie daar: afgelopen maandag nog werden met de ‘flitsfiets’ maar liefst 660 bestuurders betrapt die de zone 30 aan hun laars lapten. In één straat, op één dag tijd.

Mobiliteitsexpert over ‘flitsfiets’ waarmee bewoners zelf hardrijders controleren: “Stadsbestuur zoekt excuses om niet te flitsen”
De flitsfiets. Foto: Jan Van der Perre

Het lijkt dus een goed idee, meer snelheidscontroles, al dan niet met flitsfiets. Toch zegt Willem Migom van de lokale politie Antwerpen dat er momenteel amper geflitst wordt in de zones 30 van de stad. “Het stadsbestuur heeft namelijk besloten om de zones 30 niet af te dwingen door de snelheid te controleren, maar door de infrastructuur in die straten aan te passen, en op die manier lagere snelheden af te dwingen.”

Migom: “We erkennen dat er door die beleidskeuze weinig snelheidscontroles plaatsvinden. Verder wensen we daar geen politieke discussie over te voeren, die laten we over aan de politici.”

Permanente gedragsverandering

Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) blijkt desgevraagd inderdaad geen groot voorstander van meer snelheidscontroles in zones 30. “Meer flitsen, al dan niet met ‘flitsfiets’, kan wellicht lokaal en kortstondig vruchten afwerpen, maar garandeert geen permanente gedragsverandering”, zegt Dirk Vermeiren, de woordvoerder van Kennis.

Vermeiren: “Om structurele handhaving en gedragsverandering te bekomen is meer nodig. Zo moet om te beginnen elke zone 30 als dusdanig herkenbaar zijn. Dat is nu nog niet het geval. We investeren daarom als stad flink in verkeersremmende maatregelen van permanente aard. De ‘flitsfiets’ levert dus wel een interessante bijdrage aan het debat, maar is verder slechts een ad-hocoplossing.”

Blinde vlek

Mobiliteitsexpert over ‘flitsfiets’ waarmee bewoners zelf hardrijders controleren: “Stadsbestuur zoekt excuses om niet te flitsen”
Verkeersexpert Dirk Lauwers Foto: Kioni Papadopoulos

Lees: volgens het Antwerpse stadsbestuur zouden eerder drempels en wegmarkeringen dan boetes ervoor zorgen dat automobilisten de zones 30 respecteren. Verkeersexpert Dirk Lauwers (UGent) heeft daar echter grote bedenkingen bij.

“Het is weliswaar terecht dat Koen Kennis aandacht heeft voor de verkeersinfrastructuur, want een straat die uitnodigt tot hard rijden, zal ook hardrijders aantrekken”, reageert hij. “Maar het gebrek aan handhaving is wel degelijk een blinde vlek in zijn beleid. Je hebt ze allebei nodig, geen enkele maatregel is op zich voldoende om een aanvaardbaar rijgedrag af te dwingen. De echte verkeerscriminelen zal je niet stoppen door ze te flitsen, maar het gedrag van mensen die 50 per uur zouden rijden in een zone 30 verandert wel degelijk als ze weten dat ze boetes riskeren.”

Flauwekul

Lauwers: “Er is internationaal ontzettend veel onderzoek gedaan naar de impact van snelheidscontroles. De conclusie van alle onderzoek is eensluidend, namelijk dat die wel degelijk effect hebben, zelfs een half jaar na het flitsen nog. In andere steden, zoals in Gent, gebeurt het consequent. Waarom in Antwerpen dan niet? Wel, het is om te beginnen geen populaire maatregel om als politicus te nemen. Daarnaast zegt het Antwerps stadsbestuur dat niet alle snelheidsmetingen altijd even juist zijn, en dat het parket om die reden ook niet altijd vervolgt. Dat is echter flauwekul, pure excuses. Het Antwerps stadsbestuur wil vooral niet de indruk geven dat de auto er niet welkom is.”


Ook in De Standaard

Een Antwerps burgerinitiatief dat strijdt voor een betere handhaving van de zones 30 is zelf begonnen met snelheidscontroles. De politie geeft toe dat er ‘op instructie van het stadsbestuur’ weinig wordt gecontroleerd. ‘Flitsen zorgt niet voor gedragsverandering’, klinkt het op het stadhuis. Mobiliteitsexperts noemen dat ‘flauwekul’.

Burgerinitiatief 30MAX voerde de afgelopen maand in de Gijselsstraat in Borgerhout zelf snelheidscontroles uit met een omgebouwde, oude fiets met een snelheidsradar op de bagagedrager. De Gijselsstraat is een buurtstraat waar een snelheidsbeperking van dertig kilometer per uur geldt. En zie daar: afgelopen maandag nog werden met de ‘flitsfiets’ liefst 660 bestuurders betrapt die de zone 30 aan hun laars lapten. In één straat, op één dag tijd.

Het lijkt dus een goed idee, meer snelheidscontroles, al dan niet met flitsfiets. Toch zegt Willem Migom van de lokale politie Antwerpen aan De Standaard dat er momenteel amper geflitst wordt in de zones 30 van de stad. ‘Het stadsbestuur heeft namelijk besloten om de zones 30 niet af te dwingen door de snelheid te controleren, maar door de infrastructuur in die straten aan te passen, en op die manier lagere snelheden af te dwingen.’

Migom: ‘We erkennen dat er door die beleidskeuze weinig snelheidscontroles plaatsvinden. Verder wensen we daar geen politieke discussie over te voeren, die laten we over aan de politici.’

Permanente gedragsverandering

Antwerps schepen van mobiliteit Koen Kennis (N-VA) blijkt desgevraagd inderdaad geen groot voorstander van meer snelheidscontroles in zones 30. ‘Meer flitsen, al dan niet met “flitsfiets”, kan wellicht lokaal en kortstondig vruchten afwerpen, maar garandeert geen permanente gedragsverandering’, zegt Dirk Vermeiren, de woordvoerder van Kennis.

Vermeiren: ‘Om structurele handhaving en gedragsverandering te bekomen is meer nodig. Zo moet om te beginnen elke zone 30 als dusdanig herkenbaar zijn. Dat is nu nog niet het geval. We investeren daarom als stad flink in verkeersremmende maatregelen van permanente aard. De ‘flitsfiets’ levert dus wel een interessante bijdrage aan het debat, maar is verder slechts een ad-hocoplossing.’

Blinde vlek

Buurtbewoners flitsen zelf hardrijders omdat Antwerps stadsbestuur dat niet wil
Verkeersexpert Dirk Lauwers Foto: Kioni Papadopoulos

Lees: volgens het Antwerpse stadsbestuur zouden eerder drempels en wegmarkeringen dan boetes ervoor zorgen dat automobilisten de zones 30 respecteren. Verkeersexpert Dirk Lauwers (UGent) heeft daar echter grote bedenkingen bij.

‘Het is weliswaar terecht dat schepen Kennis aandacht heeft voor de verkeersinfrastructuur, want een straat die uitnodigt tot hard rijden, zal ook hardrijders aantrekken’, reageert hij. ‘Maar het gebrek aan handhaving is wel degelijk een blinde vlek in zijn beleid. Je hebt ze allebei nodig, geen enkele maatregel is op zich voldoende om een aanvaardbaar rijgedrag af te dwingen. De echte verkeerscriminelen zal je niet stoppen door ze te flitsen, maar het gedrag van mensen die 50 per uur zouden rijden in een zone 30 verandert wel degelijk als ze weten dat ze boetes riskeren.’

Flauwekul

Lauwers: ‘Er is internationaal ontzettend veel onderzoek gedaan naar de impact van snelheidscontroles. De conclusie van alle onderzoek is eensluidend, namelijk dat die wel degelijk effect hebben, zelfs een half jaar na het flitsen nog. In andere steden, zoals in Gent, gebeurt het consequent. Waarom in Antwerpen dan niet? Wel, het is om te beginnen geen populaire maatregel om als politicus te nemen. Daarnaast zegt het Antwerps stadsbestuur dat niet alle snelheidsmetingen altijd even juist zijn, en dat het parket om die reden ook niet altijd vervolgt. Dat is echter flauwekul, pure excuses. Het Antwerps stadsbestuur wil vooral niet de indruk geven dat de auto er niet welkom is.’


Column in Gazet van Antwerpen ‘De Vlam-Erover-Verkeersdrempel’ (12 juni 2019)

Antwerpen veiliger en aangenamer maken voor voetgangers en fietsers: het staat in het bestuursakkoord, maar ik merk er niet veel van. Waar beginnen? Bij de ‘Foempige Fietsstraat’, de ‘Vergeten Venstertijd’ of de ‘Lul-toch-niet LEZ’? Allemaal showmodellen, windowdressing, losse flodders van mobiliteitsbeleid in een stad waar de praktijk en de beleidsmaatregel mij-len-ver uit elkaar liggen en vooral: waar de auto nog altijd de voornaamste en de meeste plaats krijgt. Dat moet anders! Daarom wil ik er in deze column nog ééntje opgooien: de ‘Vlam-Erover-Verkeersdrempel.

De bewoners- actiegroep 30MAX deed in mei een eerste actie op straat: de ‘Flitsfiets’. Die heeft op één maand tijd in een zone 30-straat continu de snelheid van elk voorbijrijdend voertuig gemeten. Het toch wel shocking resultaat:  elke dag minstens één derde rijdt sneller dan dertig, en gemiddeld zouden per dag 40.000 euro aan boetes kunnen worden uitgeschreven. Zouden kunnen, want mobiliteitsschepen Koen Kennis gaf tot onze verbijstering in een reactie toe dat ze ‘niet geloven in handhaving’. Yep: géén (nul) snelheidscontroles sinds de invoering van zone 30 in 95% van de stad.

Wabliefteru? Toch wel straf: onze schepen spreekt hiermee zijn eigen bestuursakkoord tegen. Ook in de districten is men duidelijk niet akkoord. Paul Cordy, de schepen van mobiliteit in het district Antwerpen (nochtans van dezelfde partij) tweette deze week: ‘Stop met infrastructuur aanpassen. Handhaaf’. Zelfs de politie is niet akkoord – al zeiden ze het met niet zoveel woorden: ‘op instructie van het stadsbestuur doen we geen snelheidscontroles.’ Wat een zootje.

En enfin, luister alstublieft eens even naar ons, uw burgers: Wij zeggen u dat het enkel inzetten op verkeersdrempels niet werkt.  Bewijsstuk A: De Flitsfiets stond twintig meter achter zo’n drempel opgesteld. Eén auto slaagde erin om er aan 104 km/uur (!) over te vlammen, zoals tientallen per dag sneller dan 60 kilometer per uur.

Niet overtuigd? Over naar een kleine bevraging. In deze straten geven bewoners aan dat de verkeersdrempel niét afremt: het pas heraangelegde Moorkensplein, de Koningsarendlaan in Deurne, de Kattenberg, de Kerkstraat, de Van Luppenstraat, ‘die vierkante kussens op de Collegelaan helpen geen knijt’, de Karel De Preterlei: ‘Resultaat van die kussens? Alles dichtgooien voor de drempel en nadien plankgas!’… En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Ook internationaal onderzoek en voorbeelden bewijzen duidelijk dat je òok moet handhaven. In Zürich wordt in de stadskern massaal gecontroleerd in de zone 50 en zone 30, met mobiele flitspalen. De boetes zijn relatief laag, maar de pakkans is zeer hoog en de boete zit een week later in de bus. Gevolg: bijna niemand rijdt te snel. Reken dus maar dat je het gedrag van mensen kan veranderen met snelheidscontroles.  Om even het verschil in mentaliteit en succes van de aanpak aan te geven: het aantal doden in het verkeer per 100.000 inwoners per jaar in België is 5.8, in Zwitserland is dit 2.7. Reden: er wordt veel geflitst, vooral in steden en op landelijke wegen, en de boetes voor crazy rijgedrag zijn schrikwekkend hoog.

Handhaven is ook nog eens goedkoper dan al die drempels (50.000 euro per stuk, heb ik me laten vertellen). Dus komaan schepenen van mobiliteit, burgemeester, commissaris  – toon eens dat jullie het werkelijk menen met een verkeersveilige stad, met dat bestuursakkoord, en maak eindelijk werk van een sérieuze zone dertig. Als zoveel bewoners zeggen dat jullie structurele maatregel niet werkt, is het toch geen schande om van koers te veranderen? Aan de slag, alstublieft! Het zal onze stad zoveel veiliger en leefbaarder maken. Het lijkt op dit moment bijna alsof jullie dat zelf niet willen…

www.gva.be/cnt/dmf20190611_04453682/column-de-vlam-erover-verkeersdrempel


De Standaard, 16/07/2019

Foto 16-07-19 08 01 43


Reactie 30MAX in middagjournaal van ATV op 16/7/2019

atv.be/nieuws/flitsfiets-in-borgerhout-betrapt-ontzettend-veel-snelheidsduivels