Over de zone 30-grap in Antwerpen

OPEN BRIEF AAN HET STADSBESTUUR

Beste schepen van mobiliteit, beste hoofd van de politie,

Er moet me iets van het hart. Ik stond net rustig mijn boodschappen uit mijn fiets te laden op het smalle trottoir, toen er (weeral eens!) een FOEMP in een blits-auto aan 80 kilometer per uur door ons woonstraatje scheurde. Ik beheers me normaalgezien altijd, vriendelijk en respectvol samenleven weet u wel, maar er knapte iets- en voor ik het wist stak mijn middelvinger omhoog en stond deze brave moeder ‘F*** YOU’ te roepen. Vind ik leuk? NEEN!

Dit is dagelijkse kost in Borgerhout. En ik word er echt woest van! En veel burgers zijn mee kwaad met mij over het probleem van de snelheidsduivels in 2140, 2060, 2018, bijna in heel ‘t Stad eigenlijk. En we zijn kwaad op het beleid, omdat de zone 30 gewoon een grap blijkt te zijn. Elke dag wordt er geracet in onze straten. We hebben er zo hard genoeg van!

Ik word vooral woest van de machteloosheid die ik voel.

Want wat doet de stad?

Die heeft het allemaal onder controle. Ik mag niet klagen, het beleid is volmondig akkoord en heeft de nodige maatregel beslist en uitgevoerd: zone 30 in heel Antwerpen binnen de Ring – behalve de grote assen. O, had u er ook nog niks van gemerkt? Join the club.

Dus laat me niet lachen! Hier, zone 30? Niks van te merken! Een armzalig bordje aan de ingang van de wijk -de Vandepeerenboomstraat, een redelijk lange straat, waar auto’s standaard aan 50 kilometer per uur de zone 30 insjezen. Ze rijden zo snel, want ze kùnnen het. Niemand of niks houdt hen tegen, herinnert er hen aan, of beboet hen.

De zone 30 is een grap, stadsbestuur! Zelfs wijkbewoners reageren vol ongeloof als ik hen vertel dat we toch écht wel in een zone 30 wonen.

zone30Dit is een topvoorbeeld van de gapende kilometersbrede kloof tussen theorie en praktijk, tussen intenties en daden, tussen willen en doen. Jullie menen ongetwijfeld dat jullie heel goed bezig zijn, stadsbestuur. Ik hoorde jullie goed nieuws-show vaak genoeg tijdens jullie recente campagne: Antwerpen is bijna de autoluwe stad vol perfect veilige fietspaden en speelplekken voor onze kinderen -er wordt aan gewerkt! En met onze unieke lage emissiezone zijn we als enige stad in Vlaanderen écht aan het werken aan goede lucht! We zijn er bijna! De LEZ- nog zo’n mooi vooral theoretisch project, waarbij wij burgers vooral niet mogen beginnen zeuren over de cruiseschepen links en de ring rechts van de stad, respectievelijk goed voor de uitstoot van een miljoen auto’s per cruiseschip dat aanlegt en 300.000 autos per dag! Een grap om van te huilen!

Maar laat ik niet afdwalen.

Beste stad, kunnen jullie echt niet beter?

STEL dat het respecteren van de zone 30 jullie topprioriteit wordt, waar alle mogelijke middelen en mensen op zouden worden ingezet. Wat als?

  • Dan zouden jullie verkeersdrempels kunnen leggen in de inrijstraten.
  • Dan zouden jullie versmallingen kunnen maken in de straten van bloembakken.
  • Dan zouden jullie de rijlijnen zig-zag kunnen maken -door bloembakken en boomaanplantingen om en om, zodat rechtdoor sjezen niet meer kan.
  • Dan zouden jullie flitspalen kunnen zetten in de inrijstraten.
  • Dan zouden jullie boetemarathons kunnen houden (u weet wel, postvatten op plekken waar veel overtredingen gebeuren, zoals de inrijstraten)
  • Dan zouden jullie overal doorgedreven signalisatie kunnen aanbrengen zodat niemand ernaast kan kijken dat we in een zone 30 zitten.
  • Dan zouden jullie de rijbewijzen onmiddellijk intrekken van iedereen die echt 80 rijdt in de zone 30 (het zijn er veel!).

Maar geen van deze dingen heb ik al gezien in Borgerhout. Jullie liggen er niet wakker van, dat jullie beleid in de praktijk dode letter blijkt en niemand zich er een fluit van aantrekt. Een schande is dat, beleidsvoerders! Vertel eens, wat houdt jullie tegen? Wat hebben jullie nodig om hier prioriteit van te maken? Een dood kind? Ik hoop verdorie dat jullie het zo ver niet laten komen.

Als jullie niets doen, doen we het zelf wel! Volgende week dinsdagavond komen enkele bewoners samen aan het Laar in Borgerhout om na te denken wat we kunnen ondernemen. Ik wil jullie van harte uitnodigen om daarbij te zijn. We willen jullie tenslotte helpen jullie werk te doen.

Fenna Bouve


 

 

12 thoughts on “Over de zone 30-grap in Antwerpen

  1. ook graag de auto’s met buitenlandse nummerplaten controleren (Nederlandse en Duitse zijn erg in trek) want die zie ik vaak veel te hard rondrijden, alleen voor de show lijkt het.

    • Hier in België is het juist hetzelfde zijn hier ook niet alleen de België die te hard rijden ook de nederlanders want ik woon kort bij de grens ze weten dat ze in Nederland veel strenger zijn dan hier dat is ook zo ze hebben hier voor mijn deur een wegversmalling gemaakt en hier vliegen ze er ook door hier mogen ze maar 70 km per uur rijden die rijden hier evenzeer 120 km per uur het is niet alleen in Nederland hoor hier in België ook ik vind persoonlijk dat ze in Nederland veel strenger zijn mijn zoon heeft een Nederlandse vriendin hij heeft daar eens een boete gehad van zijn kaart niet te leggen hier kost dat 15€ maar in Nederland zijn de boetes veel duurder dan hier ik vind dat ze dat gerust gelijk mogen trekken

  2. En wat met de speed- elektrische fietsen die je als gewone fietser van je sokken rijden, ook in zone dertig… die iedere voetganger, fietser, automobilist verrast door plots veel sneller naast je te zijn dan mag/ verwacht wordt… ik vind dit een heel akelig fenomeen!

  3. Je zult echt wel het recht in eigen handen moeten nemen. De politiek wast nu al zijn handen in onschuld. Op veel vlakken geven agenten zelf toe dat ze niet kunnen of mogen ingrijpen. Drugsproblematiek boomt, verkeersproblematiek wordt niet of nauwelijks aangepakt. De LEZ is een lachertje want 90% van het fijnstof komt van buiten de stad/gemeente. In de Diepestraat lopen dagelijks 20 tot 30 dealers, maar geen enkele wordt opgepakt. Als iemand drugs op zak heeft, moet die persoon ze enkel afgeven. Er wordt geen pv opgesteld zodat de agenten ze zelf kunnen gebruiken. En dan verwacht je medewerking van stadsbestuur en politie? Ik steun de actie, maar, volgens mij, moet je niet rekenen op de bevoegde instanties.

  4. En moesten ze op heterdaad betrapt worden is nog een grap, het zijn meestal huurwagens en de boetes stellen niets voor want die gasten hebben meer geld per week dan een gemiddeld burger per maand.

  5. Ik schaar me compleet achter dit betoog. Helemaal hetzelfde verhaal op het Kiel waar ik woon. Respecteer je zelf de zone 30 dan word je getrakteerd op gescheld en getoeter van de wagen achter je. Het lijkt voor veel gasten een sport om een zo hoog mogelijke snelheid te halen in de straten in de wijken hier. En de dealers…nou… Die maken ondertussen gewoon deel uit van het straatbeeld….

  6. Ja, hoor. Maak de straten vooral nog smaller; ‘t is niet dat de meeste straten in Borgerhout nu al te smal zijn voor één auto (Kroonstraat, Hoge Weg, Schoolstraat, Bothastraat,..).
    Maak van elke parking een bloembak, want parking zoeken is nu al een plezier. Zet zoveel snelheidsremmers in de straat – want afremmen en terug optrekken is totaal niet vervuilender. Constant af moeten remmen, zorgt er totaal niet voor dat je nadien het gaspedaal makkelijker intrapt.
    Maak overal éénrichtingsverkeer van, zodat de auto’s nog meer moeten rondrijden in onze wijken.

    STOP met het onmogelijk te maken voor de gewone automobilist, die zich wel netjes aan de regels houdt, om te wonen in de stad.
    De auto is nu eenmaal eigen aan een grootstad.

  7. Ja, hoor. Maak de straten vooral nog smaller; ‘t is niet dat de meeste straten in Borgerhout nu al te smal zijn voor één auto (Kroonstraat, Hoge Weg, Schoolstraat, Bothastraat,..).
    Maak van elke parking een bloembak, want parking zoeken is nu al een plezier. Zet zoveel snelheidsremmers in de straat – want afremmen en terug optrekken is totaal niet vervuilender. Constant af moeten remmen, zorgt er totaal niet voor dat je nadien het gaspedaal makkelijker intrapt.
    Maak overal éénrichtingsverkeer van, zodat de auto’s nog meer moeten rondrijden in onze wijken.

    STOP met het onmogelijk te maken voor de gewone automobilist, die zich wel netjes aan de regels houdt, om te wonen in de stad.
    De auto is nu eenmaal eigen aan een grootstad.

    • Beste Bart, heb jij dan betere voorstellen om het waanzinnige en levensgevaarlijke racegedrag te ontmoedigen? Of hoort zo’n gedrag nu eenmaal bij een grootstad?

  8. Heel eerlijk… dat overdreven aantal zone 30’s is sowieso al een grap. Ik ben absoluut geen snelheidsduivel die door woonbuurten scheurt tegen 80, maar zeg nu zelf… 30 is toch belachelijk…en hoe meer van die belachelijke limieten ze opleggen, hoe minder normale limieten ook nog gerespecteerd worden.. 50 is echt wel langzaam genoeg als het gerespecteerd wordt, maar door al die ridicule belemmeringen wordt ook dat niet meer gerespecteerd.. en degenen die de 50 niet respecteren gaan dat met 30 ook niet doen…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.